Op de Meander draait alles om kinderen
Op de Meander krijgen kinderen eigentijds montessorionderwijs. Past dat wel? Goed 21ste eeuws onderwijs, gebaseerd op een pedagogisch concept dat al meer dan honderd jaar geleden is ontwikkeld? Ja, juist! Onze leerlingen worden toegerust voor de uitdagingen van hun toekomst. En... uw kind heeft bij ons een heerlijke tijd op school.
Wat zie je?
’s Morgens tussen 8.20 en 8.30 uur komen de kinderen rustig de school binnen en lopen naar hun lokaal. Bij de deur van het lokaal staat de leerkracht. Ieder kind wordt persoonlijk begroet met een hand en een gesprekje. "Heb je lekker geslapen? Wat heb jij gisteren gedaan? Wat zie je er mooi uit! Welk werkje ga je vandaag doen?" We zien uw kind, we zien ieder kind.
De kinderen gaan na de begroeting zelfstandig aan het werk. Ze kiezen veelal zelf een werkje. In het lokaal zijn heel veel materialen aanwezig die leerlingen uitdagen. De leerkracht observeert, hij/zij ziet wie waarmee bezig is en sluit daarbij aan, de leerkracht coacht. De leerlingen genieten van werken naar eigen keuze. ,,De kinderen zijn trots op wat ze zelf leren, dat stralen ze echt uit.’’
,,Als kind sprak de vrijheid mij aan: zelf kiezen! Ik kon vrij makkelijk leren en ik vond het fijn om niet in een strak systeem te zitten. Het evenwicht tussen ‘mogen’ en ‘moeten’ is prettig voor een kind op een montessorischool.’’ (oud-leerling, nu leerkracht)
Op de Meander zijn de leerlingen heel zelfstandig. Ook de jongste kleuters ruimen zelf hun tas op als ze binnenkomen en kiezen vervolgens een werkje. Wanneer er per ongeluk een beker drinken omvalt, ruimen ook de jongste leerlingen dat uit zichzelf weer op. Een leerkracht geeft aan: "Ik kan het als leerkracht opruimen, maar ik zeg: Kijk, er is een beker gevallen. Ik ga jullie leren wat je kunt doen als een beker omvalt’.’’ Op de Meander leert een kind vaardigheden voor de rest van het leven.
Kinderen van verschillende leeftijden vormen samen een groep
Op de Meander leeft en leert uw kind altijd met leeftijdgenootjes in een groep én samen met kinderen die ouder en jonger zijn. Bij ons zijn verschillen tussen kinderen vanzelfsprekend en tegelijk onbelangrijk. Wij hebben geen groepen met 'sterkere en zwakkere' leerlingen. In onze heterogene groepen wisselt de rol als kind van oudste naar jongste en is het kind niet acht jaar lang de sterkste in de groep. Dat zag Maria Montessori al goed: ook actueel onderwijsonderzoek* toont aan dat kinderen effectief leren als ze hulp zoeken bij en feedback krijgen van een groepsgenoot.
,,Deze maatschappij legt zoveel nadruk op verschillen... Je bent bij ons wie je bent. We bieden vrijheid in gebondenheid, je kunt je hier ontwikkelen zoals bij jou past.’’ (leerkracht)
Optimale leerprestaties
Op onze montessorischool kennen we geen niveaugroepen voor rekenen en taal. Bij ons zijn er geen kinderen die ‘achterblijven’ zoals bij klassikaal onderwijs. Ieder kind volgt zijn eigen weg, zijn leerlijn, zijn eigen les. De leerkracht volgt uw kind en kijkt vooruit, prikkelt en biedt precies die materialen aan, die uw kind uitdagen om verder te leren. Hierbij gebruiken we een digitaal volgsysteem, een actuele techniek die heel goed bij ons montessorionderwijs past. Ja, op onze school zien we ook graag optimale prestaties en wordt er opbrengstgericht gewerkt, maar op een andere manier, minder gericht op toetsen en resultaten. Wij kijken naar wat past bij uw kind.
,,Als kind heb ik nooit bewust ervaren hoe sterk ik was. Je weet wel ongeveer hoe het zit, maar de verschillen worden niet benadrukt. Ik kon vrij snel lezen, maar ik was veel minder met mijn niveau bezig.’’ (oud-leerling, nu leerkracht)
Kleedjes, sloffen, planten en uniek materiaal
Men ziet het meteen, op de Meander hebben alle kinderen hun schoenen uit en sloffen/gymschoenen aan. In de vensterbanken staan veel planten, die door de kinderen zelf worden verzorgd. De kinderen werken samen of alleen op kleurige kleedjes op de vloer, met materialen die men nergens anders ziet. Roze toren, gouden kralen, 100-bord, rekenstokken... Het is montessorimateriaal.
Klinkt dat ouderwets? Welnee, Maria Montessori was een visionair onderwijskundige. Ze ontwikkelde deze unieke materialen met ‘de controle van de fout’. Dat werkt zoals nu een computerprogramma meteen laat weten of het antwoord correct is en je verder mag. Kinderen leren bij ons met montessorimateriaal, met laptops en andere moderne methoden.
Montessorimateriaal volgt en stimuleert de natuurlijke ontwikkeling van een lerend kind.
Met dit materiaal ervaren kinderen eerst iets nieuws met hun zintuigen, dan maken ze zich het eigen door te dóen en nadat ze snappen hoe het werkt, zullen ze de stof op abstract niveau begrijpen. Met montessorimateriaal kunnen álle kinderen leren leren: het biedt passend onderwijs voor ieder kind. En wie snel kan, kan snel door.
We geven vertrouwen en vragen vertrouwen
Wij hebben er vertrouwen in dat alle kinderen willen leren, plezier hebben in zelf ontdekken en zichzelf willen ontwikkelen. Op de Meander omringen we de kinderen daarom met de juiste uitdagende materialen en boeken. Wij vertrouwen het kind. We zien dat ons montessorionderwijs werkt voor alle kinderen.
De Meander is voor alle kinderen, maar niet voor alle ouders. Modern montessorionderwijs past bij ouders die hun kind ruimte willen geven om te leren en om te groeien. Onze school is voor ouders die kun kind niet alles uit handen willen nemen, maar graag zien hoe het kind dingen zelf oplost. Onze ouders hebben vertrouwen in hun kind en de school.
,,Ik denk aan mijn eigen montessoritijd als kind. Ik was een verlegen, onopvallend kind. De juf had aandacht voor mij. Ik leerde: er durven zijn, durven vragen. Op de Meander hebben we aandacht voor elkaar.’’ (oud-leerling, nu leerkracht)
21ste eeuws (montessori)onderwijs
"Help mij het zelf te doen" is al meer dan honderd jaar het motto van het montessorionderwijs. Kinderen leren bij ons om zélf iets op te lossen. Creatief, inventief, probleemoplossend, in samenwerking... Dit is precies wat nu ‘21ste eeuwse vaardigheden’ worden genoemd. Deze vaardigheden, die kinderen nodig hebben in die onbekende nieuwe wereld waarin ze straks volwassen zijn, zijn sterk verweven in het montessorionderwijs op de Meander.
Ons gebouw
Onze school beschikt over een ruim, modern, licht schoolgebouw in het oude centrum van De Meern, middenin Leidsche Rijn.
Beneden zijn de lokalen en het speellokaal voor de kinderen uit de onderbouw. Je vindt er ook de aula en het podium. Op de eerste verdieping is de schoolbibliotheek en zijn de lokalen gegroepeerd rond een leerplein "de Leerwereld", waar kinderen alleen of in groepjes zelfstandig kunnen werken.
Op het grote speelplein zijn veel vaste speeltoestellen en bieden bomen schaduw in de zomer. Er is voldoende ruimte om te voetballen, tikkertje te spelen, etc.
Om de hoek van de school in de sporthal. Alle groepen van de Meander krijgen daar les van de vakleerkracht.
Bij onze school is ook peuteropvang (Spelenderwijs), buitenschoolse opvang (BSO Kronkel van Kind & Co) beschikbaar.