Onderwijs op maat
De Meander heeft als taak om het onderwijs zo in te richten dat elk kind optimaal tot ontwikkeling komt, ongeacht de verschillende onderwijsbehoeften van onze kinderen.
Vanuit onze handelingsgerichte benadering willen de leerkrachten elk kind zoveel mogelijk binnen de groep helpen.
De meeste kinderen volgen de gewone ontwikkelingsgang, maar er zijn ook kinderen voor wie de leerroute gewijzigd wordt met ander werk: méér en/of moeilijker of minder en/of makkelijker. Alle kinderen worden daarin begeleid en gestimuleerd. We streven ernaar elk kind op het niveau te brengen dat voor hem of haar passend is.
Vooruit toetsen
In de klas start dit met het vooruit toetsen van leerlingen voorafgaand aan een nieuw blok. Op basis van de resultaten wordt (door de kinderen zelf) bepaald in hoeverre ze de komende weken meedoen aan de instructies van de verschillende vakken. Op die manier worden leerlingen die de stof al beheersen niet verveeld met onnodige instructies en kunnen ze werken aan extra uitdagende opdrachten. Aan de andere kant is voor de leerkracht ook duidelijk voor welke leerlingen juist extra instructie gewenst is en kan hier extra aandacht aan besteed worden.
Als een kind zich niet volgens verwachting ontwikkelt, kan de leerkracht advies vragen aan één van onze intern begeleiders. Het kan zijn dat er aanpassingen nodig zijn in de klassenorganisatie of in het leerstofaanbod. Mocht dit onvoldoende blijken, dan volgen wij de zorgcyclus zoals beschreven staat in het document “Ondersteuningsplan 2016-2020”. Dit document wordt op dit moment herzien. Zodra de nieuwe versie beschikbaar is, vindt u de link hiernaar onderaan dit kopje.
Aanvullende expertise
Binnen ons team hebben een aantal collega’s aanvullende expertise op een of meer vakgebieden. Zo hebben we binnen ons team een gedragsspecialist, een taalspecialist en een hoogbegaafdheidsspecialist. Eén van onze teamleden is in opleiding tot rekenspecialist. De specialisten delen hun kennis en vaardigheden met het team en kunnen ingezet worden bij vragen van groepsleerkrachten over individuele kinderen.
Tot slot werken wij nauw samen met externe instanties zoals: o.a. het Buurtteam, het Samenwerkingsverband Utrecht PO, Jeugdgezondheidszorg, onderwijsadviesbureau Zien in de klas.
Meer informatie vindt u in het Ondersteuningsplan. Dit document wordt op dit moment herzien. Zodra de nieuwe versie beschikbaar is, vindt u de link hiernaar onderaan dit kopje.