Wat wij belangrijk vinden
Persoonsvorming is een belangrijk onderdeel van montessorionderwijs en dat is terug te zien in de vier kernwaarden van de Meander.
Groei
Groei betekent bij ons vooral: uitgroeien tot wie je bent. Natuurlijk worden kinderen ook ‘vanzelf’ groter, maar op de Meander scheppen we de juiste voorwaarden voor groei. We maken kinderen altijd weer nieuwsgierig naar een volgende stap, we zorgen ervoor dat uw kind zich, vanuit zichzelf, kan blijven ontwikkelen. Onze leerlingen zijn trots op wat ze zelf al kunnen, op wat ze nu wel durven en eerst niet. Groei is voor ons een kernwaarde, omdat we onze leerlingen helpen uitgroeien tot volwassenen die zich verantwoordelijk voelen voor hun omgeving en voor een duurzame toekomst van onze planeet.
Aandacht
Wij hebben aandacht voor uw kind en we kennen ieder kind op school. We zien wat uw kind nodig heeft. Dit betekent ook, dat kinderen met aandacht bezig zijn. Dat is zichtbaar. De kinderen werken gefocust en geconcentreerd, ze zijn verdiept in wat ze doen. Dit leren we hen bewust: "op een rustige manier pak je een werkje, je gaat aan de slag, je bergt het op." Zo ontstaat rust, waarin kinderen graag werken. Door dingen met aandacht te doen, leert men beter, lukt er meer, krijgt men meer voor elkaar en worden dingen die men maakt, mooier. Die ervaring maakt kinderen trots en geeft ze zelfvertrouwen. En: de leerlingen hebben ook aandacht voor elkaar, ze helpen elkaar.
Autonomie
Wat leren we kinderen? 'Dit ben ik. Hier sta ik. Dit durf ik.’ Autonomie is zelfbewustzijn, zelf durven kiezen. Wij leren kinderen zelf te denken, zelf keuzes te maken. Dat is een proces, waarbij ze soms tegen de lamp lopen. Montessori staat voor ‘vrijheid in gebondenheid’. Sommige dingen moeten, veel moet je op zeker moment gewoon kunnen. Er is ook ruimte voor dingen die een kind zelf wil uitzoeken. Samen met andere kinderen, samen afspreken, keuzes maken. Autonomie is lastig. Wil ik dit zo, kan het ook anders?
We leren kinderen samenwerken zonder zichzelf te verliezen. Bij ons zijn kinderen niet bezig met onderling vergelijken, omdat er minder klassikaal wordt getoetst. Met een ‘bewijswerkje’ toont een kind zelf aan dat een doel behaald is.
Verbinding
Wij willen kinderen laten opgroeien tot verantwoordelijke volwassenen, dus leren we ze om verbinding met anderen aan te gaan. Dat betekent: je hebt elkaar nodig, samen kom je tot meer dan alleen. En ook: samen iets afspreken en je er aan houden. En een groep vormen, elkaar helpen, je verdiepen in de belangen van de ander. Je verantwoordelijk voelen voor je omgeving. Ook: taakjes doen die niet zo leuk zijn, maar wel moeten gebeuren. Het geeft kinderen een goed gevoel zorg te dragen voor iets. Deze verbinding is te zien op school. Nieuwe kleuters krijgen een maatje in hun groep, dat is een mede-kleuter die ze wegwijs maakt. Je ziet het terug in ons programma de Vreedzame School. Je ziet de zorgzaamheid als een ouder kind zich op het plein ontfermt over een kind dat pas op school is.